De eerste dagen - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu De eerste dagen - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu

De eerste dagen

Door: Manouk

Blijf op de hoogte en volg Manouk

14 Februari 2015 | Oostenrijk, Bad Gleichenberg

Grüβ Gott liebe Leute,

Ik ben aangekomen! Om met het belangrijkste te beginnen: alles gaat goed!
Afgelopen donderdag ben ik met het vliegtuig in Graz aangekomen. 's Ochtends op het vliegveld van Düsseldorf nog eventjes stress omdat mijn vliegtuig naar Berlijn vertraging had en ik mijn aansluiting dreigde te missen. Gelukkig was Air Berlin zo aardig om mij om te boeken, dit betekend: een vlucht via Frankfurt met Lufthansa ipv. Air Berlin en een half uur eerder in Graz landen. Mij hoor je niet klagen! Na afscheid genomen te hebben van papa, mama en Daan begon het avontuur. De 2 vluchten zijn goed verlopen en mijn Buddy Silvia was mooi op tijd op het toch wel kleine vliegveld van Graz.
En dan ben je in Oostenrijk! Ik moet zeggen dat het nog steeds onwerkelijk voelt. Silvia heeft mij naar mijn kamer in Bad Gleichenberg gebracht en geholpen met het aanschaffen van een Oostenrijks telefoonnummer en we hebben samen wat kleine boodschappen gedaan. Wie trouwens mijn Oostenrijks nummer wilt hebben; vraag even via een privé berichtje op facebook.
De kamer is mooi en ruim (hier kunnen ze in Nederland nog wat van leren). Ik beschik over een eigen badkamer wat erg prettig is.
Vrijdag ben ik op school geweest, dit is een heuvel (ik mag berg niet zeggen) af en ongeveer 7 minuten lopen. Ik heb hier met mijn begeleider Elisabeth gesproken en we hebben samen met iemand van de administratie mijn account aan de FH Joanneum geactiveerd. Ze hebben me wegwijs gemaakt door de school en een welkomstpakket gegeven. Hierna ben ik weer terug naar het 'Heim' gelopen, dit viel tegen want het was namelijk heuvel op! Ik hoop over een paar weken genoeg conditie te hebben en niet meer hijgend boven te komen. In het 'Heim' was Claudia, zij is de begeleider van het Heim. Zij spreekt Nederlands! Ze heeft me alles uitgelegd hoe het in zijn werk gaat en me geholpen met het uitzoeken van de bus en trein naar Graz. Verder ben ik 's middags naar de supermarkt gelopen (weer heuvel af en daarna weer heuvel op). Omdat op dit moment een semester stop is, is bijna niemand in het 'Heim' wat wel jammer is, maar dit zal na volgende week anders zijn.
Vandaag heb ik heel even naar de livestream van TVL gekeken en genoten van de Statiefestatie (wat een weer!!). Om half 3 stond Silvia met 3 vrienden voor de deur en zijn we naar de chocoladefabriek van Zotter gegaan. Ongelooflijk hoeveel soorten en welke combinaties chocolade daar gemaakt worden! We hebben alles mogen proeven en ons (natuurlijk) tonnetje rond gegeten. Daarna zijn we nog ergens wat gaan drinken en heb ik veel over Oostenrijk geleerd en zelfs een paar Oostenrijkse woorden.
Morgen rij ik samen met een jongen van het 'Heim' naar Graz, wat heel aardig is omdat het openbaar vervoer hier best duur is. Vanaf maandag begint mijn introductieweek in Graz, hier komen alle internationale studenten samen. En geloof het of niet: Dinsdag vier ook ik carnaval!! Er is dan een optocht in Graz waar we naar gaan kijken, ben heel benieuwd!

Lieve vastelaovesvierders; doot nieks wat ich auch neet zou doon! En halfzaat is zunj geld!
Lieve wintersportgangers; als jullie iets breken in Oostenrijk laat even weten welk ziekenhuis, misschien kom ik met een fruitmand langs :p

Liefs Manouk

  • 19 Februari 2015 - 19:45

    Marij:

    Ha Manouk,

    Ik zit ff je reisverslag telezen en zie dat je in ieder geval goed opgevangen bent.
    Nou dat is goed geregeld. En tot mijn grote verbazing heb je ook nog carnaval gevierd.
    Hoe was dat? Leuk? Ben je nu met je stage begonnen en bevalt een beetje? Nou ik hoop dat je een leuke tijd hebt. Ik blijf je volgen dat vind ik leuk hoe het je allemaal gaat. Manoukje tot gauw maar weer XXX heel veel grtjs Marij

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 7020

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Oostenrijk

Landen bezocht: