Student zijn in Oostenrijk - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu Student zijn in Oostenrijk - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu

Student zijn in Oostenrijk

Blijf op de hoogte en volg Manouk

04 Maart 2015 | Oostenrijk, Bad Gleichenberg

Hier weer even een berichtje uit Oostenrijk. Inmiddels ben ik al een dikke week naar school aan het gaan en dat is heel erg wennen. Niet alleen de taal is heel erg wennen maar ook de leermethode is totaal anders als in Nederland. In Nijmegen heb ik gedurende 10 weken les over 1 thema (bijvoorbeeld kinderen), hier hebben ze gewoon vakken en specificeren zich niet tot één thema. Op dit moment heb ik de samenhang tussen deze vakken nog niet kunnen achterhalen, als er al een samenhang is..... Maar desondanks is het reuze interessant! Veel dingen zijn nieuw, zoals bijvoorbeeld een les over hoe je een tv-interview moet geven. Maar andere dingen zijn ook herhaling, zoals bijvoorbeeld een les over voeding en kanker. Op dit moment heb ik nog geen moment spijt van mijn keuze om naar Oostenrijk te gaan (het weer wordt elke dag ook beter).
Ik volg in het 2e, 4e en 6e semester les, tot nu toe heb ik veel les gehad met het 4e semester. Dit is een super leuke klas. Trouwens, ze hebben hier per schooljaar maar één klas. De opleiding neemt (maar) maximaal 15 studenten per jaar aan. Omdat de lessen hier lang duren (gemiddeld 5 klokuren) heb je intensief contact met elkaar, wat ik heel fijn vind. De meiden en jongen uit deze klas nodigen me vaker uit om wat te gaan drinken of om samen pizza te eten bijvoorbeeld. Hierdoor leren we elkaar beter kennen en gaat het spreken me ook steeds beter af. Heel erg fijn dat ze me op sleeptouw nemen, ik denk dat ik het anders hooguit 1 maand vol gehouden zou hebben.
Had ik trouwens al gezegd dat Oostenrijkers helemaal niet pünktlich zijn?! Leraren komen hier met gemak 5 à 10 minuten te laat en nemen het niet zo nauw. Vandaag las zelfs een leraar de vragen van het tentamen voor (!). Ik heb hier verteld dat mij verteld is geworden dat Oostenrijks heel pünktlich zijn en dat werd me niet in dank afgenomen. Ze vonden dat ik ze vergeleek met Duitsers; ‘Duitsers zijn heel pünktlich, wij niet!’ De verhouding tussen Duitsland en Oostenrijk is ongeveer hetzelfde als wij met Duitsland. Al hebben ze de mensen die woonachtig zijn in het zuiden van Duitsland (Bayern) hoger in het vaandel staan dan de rest van de Duitse bevolking.
Afgelopen vrijdag ben ik weer naar Graz geweest en heb ik de meiden van de Orientation Week weer gezien. We hebben samen gewinkeld, gekookt en zijn op stap geweest. We hebben een citytrip naar Wenen geboekt, hier gaan we volgend weekend naar toe! Op zaterdag hebben we lekker ontbeten en heb ik de trein naar BG genomen. BG kun je vergelijken met een gehucht/klein dorp, de trein rijdt er zelfs maar 3x per dag naartoe!
De trein van Graz naar BG was nog een hele ervaring. Eerst heb ik een ‘gewone’ trein naar Feldbach, die je kan vergelijken met de veoliatrein, deze stopt ook elke 5 minuten. In Feldbach moest ik over stappen op een andere trein die als eindstation BG had (maar goed ook!). Ik denk als deze trein in Nederland zou zijn, dat hij allang achter een glas in het spoorwegmuseum zou staan met strenge beveiliging! De stations waar de trein stopt zijn boomhutten met een bordje opgespijkerd met de naam van het station. Wil je dat de trein stopt bij het volgende station? Ga dan op tijd bij de machinist staan, anders rijd hij gewoon door (tenzij er mensen bij het station staan). Maar goed dat ik naar het eindstation moest zijn, anders was het niet goed afgelopen denk ik. De hele treinreis van Graz naar BG duurde 2 uur (met de auto 45 minuten) en kostte maar liefst €8,60. In Nederland kom je voor dit geld van Roermond naar Weert (schat ik).
Deze week op school hebben we een opdracht gekregen om een workshop te gaan opstellen en deze op locatie uit te voeren. Mijn groepje gaat dit op 22 april doen in de thermen van Bad Radkersburg (hier ga ik eind juni ook 2 weken stage lopen). Ik heb hier heel veel zin in!

Volgende keer: een reisverslag over mijn citytrip naar Wenen! Als je nog tips hebt wat ik zeker niet mag missen laat het me weten!!

Groetjes!

PS: Vergeet niet de foto’s te bekijken!

  • 04 Maart 2015 - 22:12

    Diene Pap:

    Waat se zeker neets moogs misse : Poase in Bad Gleigenberg !!!

  • 07 Maart 2015 - 18:54

    Ine :

    Dag Manouk!

    Ik ben per toeval op jouw blog terechtgekomen, aangezien ik volgende week ook naar Bad Gleichenberg vertrek. Ik studeer ook dietiek en zal mijn stage doen in Oostenrijk :) Het is fijn om jouw ervaringen al eens te lezen en het stelt me gerust dat het er alleszins leuk is!

    Groetjes en misschien komen we elkaar wel eens tegen in het FH Joanneum!
    Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 7021

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Oostenrijk

Landen bezocht: