Wien, du bist schön! - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu Wien, du bist schön! - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu

Wien, du bist schön!

Blijf op de hoogte en volg Manouk

15 Maart 2015 | Oostenrijk, Bad Gleichenberg

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb geschreven, maar heb nu even tijd gevonden om mijn ervaringen met jullie te delen.
Vorige week vrijdag (6 maart) ben ik weer afgereisd naar Graz. Samen met de meiden weer lekker bijgekletst en daarna naar een international dinner geweest. Het was leuk om alle andere buitenlandse studenten weer te zien en om elkaars ervaringen te horen en eten te proeven. Laat hebben we het niet gemaakt want de volgende dag ging de wekker vroeg voor onze eerste citytrip naar Wenen. Om 08.00 uur (Duitse pünktlichkeit) zaten we in de auto op weg naar Wenen. Probeer het je even voor te stellen: een (Duitse) Ford Ka helemaal volgepropt met tassen/koffers en 4 meiden. Ik moet toegeven de auto heeft zijn dienst bewezen! De weg van Graz naar Wenen is mooi, je rijdt door verschillende gebieden heen en we hebben zelfs een stuk door de sneeuw gereden. Zoals gepland waren we mooi op tijd bij ons hostel, na de check-in zijn we meteen met de metro naar de binnenstad gegaan. We hebben in een oud cafeetje iets gegeten en gedronken en op de kaart bekeken wat we graag wilden zien. Allereerst zijn we bij de opera geweest, om dit gebouw ligt een soort van walk of fame, met allemaal bekende componisten. Helaas heb ik hier geen kennis over en had ik geen flauw idee wie het waren. Daarna zijn we weer terug naar het centrum gelopen en zouden we allemaal mooie dingen zien. Je raad het misschien al, we zagen de H&M winkel en die moesten we natuurlijk even van binnen bekijken! We spraken hierna af dat we zijn gekomen om Wenen te ontdekken en niet om te shoppen. Helaas lag 100 meter verderop een Forever 21 winkel, we konden de verleiding niet weerstand zoals jullie misschien begrijpen. Gelukkig lag niet veel verder de prachtige Stephan’s kathedraal waar we naar binnen zijn gegaan. Deze was helemaal paars verlicht, vanwege de vastentijd. Ik heb hier nog een kaarsje opgestoken voor alle dierbaren. Hierna volgde onze tocht verder, geen winkels maar Weense cultuur. Tjaa, wat hebben we allemaal gezien? We hebben geen idee, in elk geval een hele boel! We zijn bij de Wiener Prater geweest, dit is een groot reuzenrad met als wagentjes een soort bouwketen. Ik heb mijn hoogtevrees weer op de proef gesteld en dat heb ik geweten. De keten schommelden enorm in de lucht en ik heb braaf op een bankje gezeten en vooral niet bewogen. Ik was blij dat ik weer met 2 voeten aan de grond stond. Hierna zijn we naar de eetmarkt geweest in Wenen waar we heerlijk gegeten hebben. We hadden van de andere erasmusstudenten gehoord dat je kon schaatsen op het plein voor het Rathaus. Susa en ik wilde dit heel graag doen, dit was ontzettend leuk! Wie had gedacht dat ik zou schaatsen in Wenen? Ik niet toen ik in het vliegtuig zat een maand terug. ’s Avonds nog in een pub wat gedronken en daarna terug naar het hostel. Omdat in Oostenrijk zondag een rustdag is, hadden we besloten om vandaag verschillende schlossen te gaan bekijken. Als eerste de tram naar Schloss Belvedere gepakt, dit ligt midden in de stad en is omringd door de ambasadebuurt. Omdat het weer heerlijk was hebben we in de tuinen lekker op een bankje genoten van de zon. Daarna hebben we de lekkerste schnitzel tot nu toe gegeten! Hierna zijn we naar Schloss Schönbrunn geweest, HET paleis van Wenen. Dit ligt net buiten het centrum en is kolossaal, ik heb medelijden met de poetsploeg. Susa, Paula en ik hebben een tour in het paleis gedaan wat erg interessant was. Nog even in de tuinen geweest en daarna weer terug naar het hostel. Onze citytrip zat erop! En wat hebben we genoten, dit was de oppepper die we even nodig hadden.
Met frisse moed weer een nieuwe schoolweek gestart met mijn eerste tentamen. Wat moet ik erover zeggen? Ik weet zeker dat ik ‘m NIET gehaald heb, het was een economisch en gezondheidseconomisch vak en dat ligt mij totaal niet. Tijdens het tentamen wist ik ook niet of ik nou moest janken of toch trots op mezelf dat ik het op zijn minst probeerde. Maar goed, het is geen ramp als ik hem niet gehaald heb, ik heb namelijk studiepunten teveel dus ik kan me het een en ander permitteren.
Gisteren (zaterdag 14 maart) zijn de meiden uit Graz naar Bad Gleichenberg gekomen en hebben we heerlijk relaxt in de thermaalbaden hier in het dorp. Daarna ons buikje rond gegeten (dat is toch een gedeelde passie: eten). We hebben het ook gehad over onze volgende citytrip en deze keer gaan we naar Ljubljana in Slovenië (Nina, ich hub advies neudig!!).
Nog 2 weken naar school en dan heb ik 2 weken paasvakantie (ik voel me weer even zoals op de basisschool) en dan komt Thom en daarna papa, mama, Daan en Laureanne me opzoeken! Hier heb ik heel veel zin in!

With love from Austria! Xxx

  • 15 Maart 2015 - 19:41

    Sophie Venhuis:

    Heee Manouk!

    Wat leuk om je verhalen over Oostenrijk te lezen!
    Zo te lezen heb je het wel naar je zin. :-)
    Al veel mensen ontmoet met wie je leuke dingen doet, super!
    En prachtige foto's ;-)
    Viel Spass nog!

    Liefs Sophie

    P.s. Hmmm die chocoladefabriek!!!!

  • 15 Maart 2015 - 21:12

    Marleen :

    Manoukie!

    Ik heb gelachen om jullis strijd tegen het shoppen haha!
    Volgens mij heb je het super naar je zin. Hier in nijmegen wordt goed voor je kamer gezorgd! :) Ik heb je wel een beetje gemist met het stappen afgelopen vrijdag hoor!

    Tschüsssss!
    Marleen

  • 21 Maart 2015 - 22:55

    Gerry Wieringa:

    hoi Manouk. Limburg maakt zich op voor de Venloop morgen. Ik denk dat Daan nu ook al in zijn bedje ligt om morgen fris aan de start te staan, net als Joyce en vrienden. Ben benieuwd of we mam en pap nog tegen komen in Venlo. Gr Gerry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 7024

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Oostenrijk

Landen bezocht: