Oriëntation Programme - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu Oriëntation Programme - Reisverslag uit Bad Gleichenberg, Oostenrijk van Manouk Janssens - WaarBenJij.nu

Oriëntation Programme

Blijf op de hoogte en volg Manouk

24 Februari 2015 | Oostenrijk, Bad Gleichenberg

Hallo lieve mensen,

Het is al weer even geleden dat ik iets heb geschreven, er is dan ook in de tussentijd veel gebeurd waardoor ik hier geen tijd voor had. Verder waar ik gebleven was:
Op zondag ben ik in de middag samen met Nidal naar Graz gereden. Ik blijf nog altijd mijn ogen uitkijken over hoe mooi het hier is. Het weer is tot dusver top geweest dus ik geniet met volle teugen.
Op maandag is het dan eindelijk begonnen, om 8.30 uur precies (pünktlich) stond ik in de hal van de FH Joanneum (Graz is de hoofdcampus). Tijdens een typisch Oostenrijks ontbijt (Krapfen, Apfelstrudl en ander zoetigheid) heb ik veel nieuwe mensen leren van over de hele wereld. Hierna werden we over 2 groepen verdeeld (European & Non-European) en werden alle administratieve dingen uitgelegd. Ik heb hier meteen contact gelegd met 2 Duitse, 2 Finse en 1 Spaanse meiden, wat meteen goed klikte. Hierna kwamen de groepen weer bij elkaar voor een rondleiding door de school. Ongelooflijk hoe de Chinezen zich groeperen en niet van elkaar af te weken zijn (en natuurlijk overal 10.000 foto's van maken), het blijft grappig om te zien.
Dinsdag was carnaval in Graz. Jullie zijn natuurlijk reuze benieuwd naar mijn ervaringen..... Nou, ik moet eerlijk bekennen dat ik de 'grote' optocht van Graz gemist heb! Er werd gezegd dat de optocht om 12 uur zou beginnen met trekken, wij waren om half 1 op de Hauptplatz en we hebben de bezemwagen gezien..... Flink balen dus! Om ons zelf een beetje te troosten zijn we naar een pub gegaan waar we bier hebben gedronken en Oostenrijkers hebben leren kennen. Carnaval is hier heel anders, lang niet iedereen is verkleed en als ze verkleed zijn dan stellen ze ook daadwerkelijk iets voor. Toch wel leuk om het een beetje te proeven. Na een lekkere pizza, ben ik met de meiden de Schlossberg opgelopen (we kwamen later erachter dat er ook een lift was). Boven staat de Uhrtum en kun je over de hele stad uitkijken, het begon te schemeren dus alle lampjes waren en het uitzicht was prachtig.
Woensdag stond er een excursie naar het museum Joanneumviertel gepland en daarna een citytour. Het weer was bewolkt en koud, dus na een paar uur door de stad te hebben gelopen waren we allemaal door en door koud. Na afloop opgewarmd met een lekkere warme chocomel.
Donderdag was het prachtig weer, de zon scheen en het was totaal niet koud! Hier kan ik aan wennen! Vandaag zijn we naar een museum met allemaal ridderspullen geweest. Niet echt mijn ding. 's Avonds hebben we met de meiden bij iemand gekookt en zijn we daarna naar een kroeg geweest waar de rest ook was. Het was een gezellige avond!
Ze bewaarde het beste voor het laatste, op vrijdag zijn we (ik alweer) naar de chocoladefabriek geweest. We hebben ons weer tonnetje rond gegeten en daarna nog naar de 'dierentuin' geweest waar we mooie foto's hebben genomen. Het weer was wederom genieten! Hierna was het moment van afscheid nemen, ik zou samen met 2 Hongaarse meiden naar Bad Gleichenberg vertrekken en de rest terugkeren naar Graz. De meiden die ik heb leren kennen ga ik zeker nog zien! We hebben verschillende roadtrips gepland.
EN dan nu; de dag dat het gedaan is met de pret en het echte leven gaat beginnen, mijn eerste schooldag! Ik voelde me als een klein kind dat voor het eerst naar school gaat. We zijn met 5 uitwisselingsstudenten (1 Turks, 3 Hongaren en ik). We kregen een rondleiding en om 12.00 uur begon mijn les die tot 18.00 uur duurde. Het is normaal hier dat de lessen ongeveer 5 uur achterelkaar duren, wat ik niet gewent ben (überhaupt niet om zo lang naar school te gaan :p). Ik ben de enige buitenlandse student in de groep, maar dat gaat hartstikke goed. Ik heb zelfs al in het Duits gepresenteerd samen met mijn groepje, wat goed ging voor een eerste keer!

Ik kan het hier nog wel 4 maanden uithouden!

Liebe grüβe aus Österreich!

Manouk

  • 24 Februari 2015 - 15:16

    Diene Pap:

    Leuk gesjreve sjat, en sjiek detse ut zo leuk vinjs. Dieke knuffel oet Berg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manouk

Actief sinds 09 Feb. 2015
Verslag gelezen: 245
Totaal aantal bezoekers 7032

Voorgaande reizen:

12 Februari 2015 - 26 Juni 2015

Oostenrijk

Landen bezocht: